Ruud verliet de filmindustrie voor een baan als leraar basisonderwijs

Het verhaal van Ruud , 52 jaar

Op latere leeftijd belandt Ruud in het onderwijs. Meester was hij al – maar dan in de rechten. Hij doorloopt een mooie carrière in de filmindustrie, maar op een gegeven moment biedt hem dat geen voldoening meer. Hij denkt een tijd na voor hij daadwerkelijk de stap neemt – iets waarvan hij in het hier en nu vindt dat hij het eerder had moeten doen. Hij is erg enthousiast over zijn nieuwe rol als meester – voor de bovenbouw van montessorischool De Eilanden.

Ruud_vander_Heyde

Persoonlijk advies nodig?

Onze helpdesk kan je helpen omtrent jouw specifieke situatie.

Neem contact met ons op

“Eigenlijk wilde ik ooit arts worden”, begint Ruud zijn verhaal. “Maar ik werd tot twee keer toe uitgeloot. Rechten was mijn tweede keus, dus dat maakte ik maar af. En daarna? Toen wist ik het even niet. Ik werkte een tijdje in de horeca, en bedacht toen dat ik iets met film wilde. Ik belde aan bij een filmmaatschappij, en daar kon ik beginnen. Helemaal onderaan. Ik heb er een enorme ontwikkeling doorgemaakt, en werkte uiteindelijk best in zware functies. Ik deed veel met financiering, contracten en dergelijke. Als je daar eenmaal bent beland, moet je je staande zien te houden. Daar was ik op een moment helemaal klaar mee.”

Crash course

“Het onderwijs kwam zo’n tien jaar geleden bij mij voor het eerst in beeld. Ik pakte het toen niet serieus op. Er was toen ook nog niet zo’n grote vraag als nu naar leerkrachten. De speciale opleiding voor zij-instromers volgen leek me toen om allerlei redenen niet haalbaar. Recent besloot ik er echt voor te gaan, en deed via het Schoolbureau aan de crash course mee. Een geweldige manier op het onderwijs echt in korte tijd te ervaren! De crash course doorliep ik op de Amsterdam International Community School. Een ervaring hoor! Veel kinderen van expats. Allemaal heel rustig en gehoorzaam. Haha, dat is op deze school wel anders.”

Een ontdekkingsreis

“Ach, dat is fantastisch, zo’n klas. Iedere dag weer beleef je een ander soort interactie. Je ervaart de stemming van de dag, de omgang tussen kinderen onderling. Iedere dag is voor ieder individueel kind weer een hele ontdekkingsreis. En daar heb je er dan dertig van onder je hoede! Mijn stage na de crash course kwam ik op deze school terecht. In een paar dagen tijd was er de klik. Een zeer ervaren leerkracht werd mijn begeleider, en ook dat ging goed. Ze gaf mijn enorm veel ruimte, meteen al vanaf het begin, maar ze heeft ook vol liefde haar kennis over het vak gedeeld. Zo’n begeleider is een zeer cruciaal iemand, als je hier aan begint. Deze mentor is immers voor een aantal jaren jouw leermeester, en steun en toeverlaat. Als die klik er niet is? Onmiddellijk stoppen, en een school/begeleider zoeken waar je dat wel mee hebt. Dat is zo belangrijk!”

Montessori onderwijs

“Ik heb de afgelopen maanden ervaren dat dit erg goed bij mij past. Met dank aan mijn eerste, maar ook aan mijn huidige mentor die alles erg goed uitlegt. Eigenlijk geldt dat voor het hele team op school. Ze zijn Montessorianen in hart en nieren. Dit onderwijs gaat uit van het kind en zijn intrinsieke motivatie. Dat vind ik een mooi uitgangspunt. Kijk, zie je deze kunstwerkjes? Daarover heb ik aanstaande maandag nog een appeltje te schillen met mijn klas. Het was een vrije opdracht. Dat hoor je dus met aandacht en toewijding te doen. Kijk nou eens hoe slordig! Ik heb het dan toch niet goed uitgelegd, ben ik bang. Ja, ik klink al als een echte schoolmeester. Nooit gedacht dat ik dit zou worden, al zit het misschien wel ergens in de genen. Heel veel familie van mij stond voor de klas. Al generaties.”

Ontwikkeling van het kind

“Ik vind het intussen het leukste wat ik ooit gedaan heb. Je ondersteunt kinderen in het ontwikkelen van essentiële basisvaardigheden. Zo cruciaal in een leven. Onderwijs bepaalt voor een belangrijk deel de opvoeding van een kind, en daar draag jij dus aan bij. Onderwijs, dat is heel precies en gedetailleerd te werk gaan. Je moet op voorhand ieder klein detail uitleggen, en vooral ook consequent daar in zijn. Ik korte tijd ga je dat dus ook doen, heb ik nu gemerkt. Kinderen zijn echt heel leuk – al is de groepsdynamiek soms best heavy. Vrijdagmiddag. Zo vlak voor het weekend zijn ze soms niet meer te houden. Dan moet je dus ook niks nieuws en experimenteels meer willen proberen!”

Een goed advies?

“Denk je over het onderwijs? Niet langer blijven denken. Gewoon doen! Die crash course is een geweldige manier om uit te vinden of het wat voor je is. Tijdens je stageperiode daarna kun je eventueel verdiepen, als je nog wat langer nodig hebt voor je de knoop wilt doorhakken. Kies wel een school die bij je past, waar het mee klikt, daar staat of valt het mee. En een goede leermeester is cruciaal. Ik heb het enorm met het hele team hier getroffen!”